El
dilluns era un altre dia capital del carnestoltes manlleuenc. Era conegut com
el dilluns de les Pastores perquè sembla que antigament eren precisament
les pastores les qui en aquesta ocasió tenien predomini en la dansa del matí.
Més endavant, les dones procuraven vestir-se més o menys de pastora i triaven
un ballador per a cada ball. Els homes requerits estaven obligats a ballar, si
us plau o per força (15). Com que era dia de mercat, es reunien a la població
moltes noies de les pagesies veïnes i de les masies i llogarets del
Collsacabra, que aprofitaven l’estada per prendre part en els saraus que s’hi
organitzaven. El ball central de la diada era, precisament, anomenat de les
Pastores; era de parelles i ball rodó o agafat, i en aquest eren les dones que
havien d’anar a buscar al ballador, en lloc de fer-ho els homes com era normal
tot temps de l’any. Aquesta costum va perdurar fins ben estrat del segle XX
quan pel dilluns de Carnestoltes eren les dones que anaven a cercar el ballador
que més gràcia els feia (16).
En aquesta diada tenia lloc, també, un curiós ball. Era
el contrapàs o ball del Burro on participava, de forma ben
directa, un d'aquests animals. La fadrinalla es disfressava de manera grotesca,
i s’agafava les mans per formar una llarga tira en actitud de ballar el
contrapàs. En el penúltim lloc del rengle s’hi posava un ase que el ballador
immediat havia de tenir del ronsal. Darrere l’ase i com a últim contrapassaire
figurava una dona, la qual, com que havia d’agafar-se amb el ballaire que duia
al costat i aquest era l’ase, no podent donar-li la mà, li agafava la cua. Quan
el ball, d’acord amb els passos del contrapàs, en continuat moviment d’avanç i
retrocés, tirava endavant l’ase seguia fàcilment ja que era estirat pel ronsal;
quan havia de recular, però, era estirat per la dona que li agafava la cua i la
bèstia, en lloc de seguir, s’enfuriava i no tardava a engegar un seguit de
guitzes que la dona havia d’esquivar. Per tal que el mal li fos el menor
possible s’embolcallaven les potes de l’ase amb un manyoc de draps. La dona que
s’avenia a fer un paper tan poc lluït era generalment alguna infeliç llogada
per pocs diners.
A la nit s’organitzaven els anomenats balls de la Llum.
En un principi eren veritables orgies; no s’anunciava prèviament ni l’hora ni
el lloc i calia perseguir la música del cercavila que tenia lloc. Aleshores una
llum –d’aquí el nom- assenyalava el local on, en un racó, es col·locava una
botella de vi que estava a disposició de balladors i balladores. Quan aquest
envàs era buit s’apagava el llum i s’iniciava la disbauxa.
Bibliografia:
1 Amades, Joan. Costumari Català. Barcelona : Salvat, 1982,
v. 2, p. 335
2 Contijoch, Antoni. “Coses de Manlleu”, Lletres amicals, vol. 8, [s.p.], Manlleu, agost de 1958
2 Contijoch, Antoni. “Coses de Manlleu”, Lletres amicals, vol. 8, [s.p.], Manlleu, agost de 1958
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.